torsdag 8 december 2016

Ägglåda med räkor

Nu tänkte jag ge er ännu ett gott tips till julbordet!
Vi, framför allt jag, äter mycket ägg numera och försöker variera det en hel del. Den här ägglådan kom jag på när vi hade ägg som var lite väl hårdkokta. De är så torra och tråkiga när man har råkat koka dem för länge, men då får man fixa till lite godsaker runt omkring som gör att de blir goda trots överkokningen.


Ägglåda med räkor

4 (hård)kokta ägg
1 dl grädde
0,5 dl crème fraiche 
1,5 tsk dill
1 tsk persilja
salt o peppar
1,5 dl riven ost
räkor

Dela de kokta äggen och lägg i en ugnsform.
Blanda ihop grädde, crème fraîche, dill, persilja, salt o peppar.
Häll blandningen över äggen.
Strö över riven ost.
Gratinera i 250 grader i ca 10 minuter.
Garnera med handskalade räkor.

Det här var ett perfekt sätt att göra äggen både godare och festligare och jag kommer servera denna ägglåda snart igen. Kanske en variant på fyllda ägghalvor som man ofta serverar till jul och påsk.

Dagen efter hade jag med mig två ägghalvor i matlådan som jag åt kalla och de var minst lika goda då. De var kanske snäppet godare till och med för "såsen" var krämigare när den var kall. Jag älskar mat som blir perfekt i matlåda eftersom jag nästan varje lunch har med mig rester hemifrån.


Torsdagskvällar har nästan blivit den nya fredagskvällen för mig. Jag älskar torsdagskvällar och vetskapen att det är fredag imorgon. I morgon börjar min arbetsdag lite smålyxigt med en frukost-föreläsning "Vad gör tonåringar på nätet". Ska bli spännande att se om jag får veta nå nytt. eller om jag har så bra koll som jag tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar