måndag 12 december 2016

Ört- och balsamvinägerkyckling

Tänkte slänga in lite vardagsmat mitt i allt julstök. Kyckling är alltid populärt hemma hos oss och det finns många enkla grytor att ta till när tiden är knapp. Om du dessutom har stekt kycklingen i bitar nån dag i förväg då har du middagen på bordet på en kvart.

Den här gången kryddade jag med två favoriter - basilika och balsamvinäger.


Ört- och balsamvinägerkyckling

1 kg kycklingfiléer
salt
svartpeppar
5 dl grädde
2 hönsbuljongtärningar
1 msk oregano
1 msk basilika
2-3 msk balsamvinäger

Dela kycklingfiléer i mindre bitar.
Stek den, salta och peppra.
Koka upp grädde, buljongtärning, oregano, basilika och balsamvinäger i en gryta. 
Lägg i kycklingen och låt koka i ca 5 minuter.

Jag älskar balsamvinäger och tyckte det blev gott med 3 msk, men om man inte är så förtjust i vinäger så kan det nog uppfattas som lite surt. Jag åt broccoli och tomater till kycklingen men jag serverade även pasta för den som ville ha det.


Nu tror jag det är dags att chokladdoppa lakritskolan som jag kokade igår och sen måste den nog provsmakas. Låter som en perfekt måndagskväll. Eller så kanske jag bara lägger mig i soffan och blir kvar där resten av kvällen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar