lördag 10 december 2016

Nobelmiddag hemma hos oss

Nobelbanketten i all ära men jag är så himla nöjd med vår egna lördagsmiddag så nu ligger jag i soffan och är proppmätt. Är sugen på en till kopp te, men ärligt talat vet jag inte om det går ner nå mer.

Vi har haft en supermysig lördag som började på bästa sätt, med en långfrukost och allmänt slöande fram till lunch. Därefter åkte vi till mina föräldrar för det traditonella julbakandet av "Farmors kaka" en rågsiktskaka som fått sitt namn efter min farmor. Mina barn tycker att det är lite konstigt att åka till mormor för att baka farmors kaka. Bästa stunden är när man har bakat klart och det är dags för att fika de nygjorda goda mackorna. Det är julmys på hög nivå!


Eter bakandet var det dags för hockey, juldrink och tilltugg vid tv:n. Juldrinken blev så god som jag hade hoppats på och det var ju tur det, för jag fick leta på många affärer innan jag hittade Blossas alkoholfria årgångsglögg Blåbär och Ingefära. Den som väntar på nå gott.... Till det åt vi de goda och enkla skagenstjärnorna. Både drink och drinktilltugg fick väl godkänt så det blir nog repris nästa helg.

När Luleå hockey hade säkrat vinsten var det dags för varmrätt och för första gången tillagade vi ren och det blev sååå gott. Vi tillagade steken på låg temperatur och tog ut den i helt rätt tid. Till det åt vi snabbrostade cocktailtomater, vitlöksostsås och gratäng, antingen potatis eller vitkål.

Alltså det var så himla gott så det kändes som en Nobelmiddag 😀


Efterrätten blev en kopp chai-te och en bit saffransbulle med vit choklad som jag fick med mig från mamma. Den intog jag ensam i soffan där jag njuter av lördagslugnet, Olivia är hos en kompis, Leif och Ida gick över till grannarna, Isak sitter på sitt rum o spelar. Så det är me, myself and I och jag njuter.

2 kommentarer:

  1. Tack för att ni och Norrfjärdenkusinerna kom och hjälpte till med bakningen. Det var så mysigt, vi var så nöjda med eftermiddagen. Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Ja det var en riktigt mysig eftermiddag med supergott fika.

      Radera