torsdag 15 december 2016

Saffransminimuffins med apelsinfrosting

På lördag är det dags för vårt årliga glöggmingel och jag har redan i dag börjat förbereda en del saker. Men efter att ha vispat, rivit, skurit, kokat, blandat och hållt på i några timmar blev jag lite småtrött och tog en välbehövlig och mysig fikapaus. Men först blandade jag ihop en apelsinfrosting för att använda till de saffransminimuffins jag bakade i helgen. Jag hade inte tid att vänta tills frostingen hade stelnat utan spritsade på den trots att den fortfarande var lite för lös, men smaken var underbar.


Saffransminimuffins med apelsinfrosting

Minimuffins

0,5 g saffran
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt 
120 g osaltat smör, rumstempererat
2 dl strösocker
2 ägg

Värm upp mjölken tillsammans med saffran och ställ åt sidan.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Vispa smör och strösocker och blanda sedan i ett ägg i taget.
Blanda i dom torra ingredienserna och lite i taget av saffransmjölken. 
Blanda till en slät och fin smet.
Fyll muffinsformar i en muffinsplåt till knappt tre fjärdedelar med smet. 
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 12 minuter. 
Känn efter med sticka att muffinsen är genomgräddade. Låt svalna helt.

Apelsinfrosting

75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
75 g vit choklad
1-2 apelsiner, skalet

Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten. 
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den. 
Riv apelsinskal och blanda ner.
Rör ihop och ställ in i kylen en stund.
Spritsa på kalla muffins.

Så gott det här blev med de goda smakerna saffran och apelsin. Jag använde två apelsiner för att få en riktigt kraftig och god apelsinsmak. Om man låter frostingen stelna lite i kylskåpet blir den lättare att spritsa och blir då även snyggare, men har man inte tid att vänta så blir det som det blir. 

Fin vacker gul färg
Apelsinfrostingen fick en lite ljusare gul nyans.
De blev lite toppiga men jag skar bara bort toppen innan jag spritsade på frostingen.
Nu är det slut på pausen. Undra vad jag ska hitta på att göra nu? Det första jag måste göra är att röja lite i köket efter allt jag har gjort hittills. Det är bunkar, skärbrädor, slickepottar, vispar och knivar över hela bänken. Så först blir det lite tråkjobb innan jag får börja med det roliga igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar