lördag 1 november 2014

Kattlådan - efterrätt till halloween

Nu har vi precis kommit hem från mina föräldrar där vi har haft tacokväll tillsammans med min syster och hennes familj. Jag passade på att göra en rolig och äcklig efterrätt som jag velat göra några år men det har inte riktigt funnits rätt tillfälle. Men nu slog jag till.

Kan det vara äckligaste efterrätten? Ida var inte speciellt sugen att smaka utan valde sin favoritefterrätt istället - grädde och bär.

Kattlåda med sand och ...

Kattlådan - efterrätt till halloween
0,5 paket Digestive
100 g smör, rumsvarmt
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk vatten
4 dl havregryn

Smula digestivekexen och lägg i en kattlåda eller annan låg form.
Rör ihop smör, socker, vaniljsocker, kakao och vatten till en jämn massa.
Rör ner havregrynen.
Forma avlånga korvar och lägg i "sanden".
Ställ fram på bordet ev. med en (katt)spade.

Låter godare när man säger att det är chokladbollar på en bädd av digestivesmul, eller?

Det ser väldigt äckligt ut men är gott. Vem tycker inte om chokladbollar och/eller Digestive? På ett enkelt sätt fixade jag en effektfull och rolig efterrätt i Halloween-tider. Blir nog succé på ett barnkalas också när barnen är i kiss-och-bajs-åldern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar