tisdag 27 december 2016

Stjärnor med västerbottenskräm, räkor och rödlök

Har ni nyårsmenyn fixad och klar? Om inte så kommer här ett supertips till fördrinken. 

Använd OLWs potatisstjärnor med sourcream&onion-smak istället för kex eller kavring så har du ett kanongott och smakrikt tillbehör till valfri röra. Jag gjorde en blandning med bl.a. västerbottensost, crème fraîche och dill som jag sen toppade med räkor.


Stjärnor med västerbottenskräm, räkor och rödlök

OLWs stjärnor med sour cream & onion-smak 
500 g räkor med skal
rödlök, finhackad

västerbottenskräm

1,5 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs
0,5 kruka dill
0,25 citron, pressad
75 g Västerbottensost, riven
cayennepeppar

Skala räkorna.
Blanda ihop alla ingredienser till västerbottenskrämen och smaka av med cayennepeppar.
Klicka ut västerbottenskräm på stjärnorna och garnera med rödlök och räkor.


Så himla oväntat gott detta var. Jag trodde inte att detta skulle vara något i min smak, men så fel jag hade. Det här kommer jag använda mig av ofta i framtiden. De stjärnor man inte använder som "kex" kan man servera i en skål på sidan om för de är ju även goda som de är, utan "pålägg".

Första gången jag använde dessa stjärnor klickade jag på vanlig skagenröra och det blev också supergott. Ett tips värt att komma ihåg alltså!


I dag har större delen av dagen tillbringats i Luleå Energi Arena där Ida spelade Tomtebo-cup i basket. De spelade himla bra, kul att se! I morgon kommer vi tillbringa stora delen av dagen på Ikea. Riktigt kul, tycker jag, men Leif är inte lika entusiastisk. Men på torsdag då ska jag försöka hålla mig hemma och gå i pyjamasbyxor större delen av dagen i riktig semesteranda. Men sen på kvällen får jag skärpa till mig då det är dags för tjejmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar