tisdag 20 december 2016

Polkamousse

På lördagens glöggmingel hade jag två efterrätter, dels julpavlovan jag tipsade om igår och dels denna rosa-vita polkamousse. En snabbfixad efterrätt som går utmärkt att förbereda någon dag i förväg, precis som jag vill ha det.


Polkamousse

70 g vit choklad
2,5 dl vispgrädde
0,75 dl florsocker
140 g färskost
1-2 krm pepparmintolja
Dekoration
röd karamellfärg
choklad eller chokladkex

Smält chokladen. Låt svalna, men låt den inte stelna till.
Vispa grädden lätt i en skål. Sikta ner florsockret och vispa lite till.
Rör ner pepparmintoljan i färskosten.
Tillsätt den smälta chokladen och vispgrädden. Rör om.
Tillsätt lite karamellfärg och rör om lite slarvigt så att vissa delar är vita och vissa rosa.
Fördela moussen i portionsformar.
Låt stelna i kylen några timmar, gärna över natten.
Garnera med choklad eller kex.

Eftersom mint och choklad är en sån perfekt kombination kändes det självklart för mig att tillsätta lite choklad och den här gången blev det i form av oreo-kex som vi hade hemma. Men det fungerar med vilken choklad som helst, riven choklad, chokladpinnar, chokladknappar, eller kanske blanda en polkamousse med en mörkchokladmousse

Tillsätt lite pepparmintsolja i taget så att det inte blir för kraftig mint smak. Jag gjorde misstaget att ta för mycket på en gång. Mint är ju gott, tänkte jag och tillsatte lite väl mycket.

Innan jag satte ner kexen så var det en glutenfri efterrätt. Tips till er som vill göra glutenfritt!


I dag har vi haft planeringsdag och blivit serverad frukost, lunch och fika i mysig miljö på Vineyard Event och konferens som ligger strax utanför Luleå. Så lyxigt och skönt att komma bort från kontoret nån gång emellanåt.

Nu ska jag skriva handlingslista och beställa mat på nätet. Orkar inte åka och storhandla tillsammans med alla andra i slutet av veckan så jag lyxar till det med hemkörning. Vi lär ändå behöva kompletteringshandla en del för det är ju alltid något man glömmer eller köper för lite av, men skönt att göra bort det mesta av handlingen hemma i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar