onsdag 7 december 2016

Vitkålsjanssons

Ibland blir man lite gladare! 
Alltså om nån skulle säga åt mig att Janssons frestelse med vitkål istället för potatis är supergott och att man inte saknar potatis det minsta lilla, så skulle jag nog vara lite skeptisk. Nog kan det var gott men såå gott, skulle jag nog tänka. Men nu har jag provat och det var precis såå gott och jag saknade inte potatis det minsta lilla.


Vitkålsjanssons

0,25-0,5 vitkålshuvud
1 gul lök
0,75 dl vispgrädde
150 g färskost
1 burk Grebbestad Ansjovis á 125 g
salt, peppar
riven ost
sesamfrön

Strimla vitkålen och löken. 
Stek löken mjuk i smör och blanda sedan ner vitkålen. Låt fräsa i några minuter. 
Stäng av plattan och blanda ner grädde, färskost och ansjovisspad. 
Smaka av med salt och peppar. 
Häll upp hälften i en form och fördela hälften av ansjovisen över. Upprepa. 
Fördela lite riven ost ovanpå, strö sesamfrön överst.
Sätt in i ugnen i 200 grader ca 50-60 minuter. Täck formen efter ca 30 minuter.

Är så glad att jag nu kan ha den här supergoda lchf-varianten på julbordet. Perfekt! Min pappa som älskar Janssons (och potatis) fick också smaka den här varianten och han var också lite chockad över hur god och "vanlig" den smakade.

Riven ost brukar man ju inte ha på Janssons men det var gott med det tunna lagret jag hade. Inspiration till receptet hittade jag hos 56kilo.se, men jag har gjort vissa förändringar t.ex. så minskade jag ansjovismängden och uteslöt vitlöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar