tisdag 16 juni 2015

Basilikapotatis

God morgon! 
Efter att ha sovit bort nästan hela gårdagen ska jag försöka hålla mig vaken lite mer i dag och stor del av dagen kommer jag hålla till i tvättstugan. Sen ska jag även börja ta fram sommarkläder, kläder som vi tyvärr inte ha behövt använda något i år. Men snart… Men nu ska Ida väckas och skjutsas i väg till fotbollsskolan.

En underbart god potatis på sommaren och på buffébord är denna potatis med smak av basilika och vinäger - två favoritsmaker för mig.


Basilikapotatis
1 kg färskpotatis
35 g basilikablad
1-2 vitlöksklyftor
0,5 dl vit balsamvinäger
1-1,5 dl olivolja
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Koka potatisen i lättsaltat vatten.
Mixa vitlök, basilikablad, balsamvinäger och olivolja till en grön vacker sås. 
Smaka av med rikligt av flingsalt och nymalen svartpeppar.
Häll såsen över den varma potatisen och garnera ev. med några basilikablad.

Det här receptet är gammalt och jag tror att det kommer från Monica Ahlberg från början. Nu när jag skriver in receptet så ser jag att det står 35 gram basilikablad. Jag använde 35 stycken blad. Undra vad det blir i gram :) Tur att jag inte gjorde något större fel för det här blev gott trots receptmissen.

Jag gjorde i ordning potatisen kvällen innan och lät den stå i kylskåpet under natten. Innan servering tog jag fram potatisen lite i förväg så att den inte skulle vara kylskåpskall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar