onsdag 15 mars 2017

Pollysnittar

En mulen dag i Åre stannade jag och barnens kusin, som brutit benet, inne o bakade för att fördriva tiden och för att få lite go'fika. Vi bakade den goda semmelkladdkakan och Pollysnittar, som kolasnittar med Polly i. En riktigt smaskig småkaka som jag blev inspirerad att baka när jag såg en påse Polly på köksbänken.


Pollysnittar

175 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk sirap
5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
drygt 100 g Polly

Vispa smör, socker, vaniljsocker och sirap poröst.
Blanda Pollyn med mjöl, bakpulver och salt. 
Rör ner de torra ingredienserna och Pollyn i smeten och arbeta ihop.
Dela degen i två delar och forma till längder på en bakplåt med bakplåtspapper. 
De blir rätt tjocka längder, ca 1,5 cm.
Grädda ca 15 minuter i 175 grader. 
Dela snittarna med en vass kniv medan de fortfarande är varma. Pollyn kan fastna lite på kniven så torka av den lite då o då så du får fina snitt.
Låt svalna.

Vilken smarrig kaka vi lyckades få till! Det var lite svårt att få till en bra deg pga all polly men vi lyckades.

Åh vad jag blir sötsugen nu när jag ser bilderna på kakorna med de smälta polly-godisarna. Måste nog baka nå lchf-vänligt till helgen som jag kan smaska på.

Mums!
Färdiggräddade längder på plåten, dags att skära fina snittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar