fredag 10 mars 2017

Bakdag i Åre

Bloggen är inte så väluppdaterad nu under vårt sportlov. Har fullt upp med annat, inget wi-fi och jag tycker inte om att mobilblogga - som jag gör just nu.  Men när vi kommer hem till wi-fi och datorn har jag recept att dela med mig av. 

Barnens kusin Emelie har brutit benet, stackarn, så hon kan inte åka slalom med de andra. Istället har hon fått vara kvar i huset med mig, som inte heller åker skidor. Gårdagens sol byttes till mulet o grått väder i dag så det passade perfekt att stanna inne o baka. 


Vi började med att göra en semmelkladdkaka med mycket smak av kardemumma. Så god tillsammans med en klick grädde och perfekt när man inte orkar/hinner baka riktiga semlor. 

Det stod en påse Polly på bänken så jag blev sugen att använda det i bakningen. Vi gjorde en kaksmet med sirap, som kolakakor, dessutom blandade vi ner Polly. Det blev riktigt gott men var svårt att få till en bra deg och sen var det krångligt att få till två längder som inte bara smulade sönder. Men Emelie fixade det galant, liksom det mesta av bakningen. Jag var bara en assistent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar