söndag 19 mars 2017

Stark fläskfilégryta med srirachasås

Jag har fått många förfrågningar på hur jag gjorde gårdagens fläskfilégryta så nu är det bäst att jag skyndar mig att ge det till er. Och jag förstår att ni vill ha receptet för det var riktigt riktigt gott, en perfekt lördagsmiddag.


Stark fläskfilégryta med srirachasås

1 kg fläskfilé eller fläskytterfilé
1 gul lök
1 liten zucchini
2 dl crème fraiche
2,5 dl grädde
1 msk kinesisk soja
2 msk kalvfond
1 msk tomatpuré
1-2 msk sriracha sauce

Putsa fläskfilén och skär i skivor, bryn dem, salta o peppra. Lägg på ett fat. 
Jag klippte sen filéskivorna till grova strimlor innan jag tillsatte dem i grytan. Men det är en smaksak.
Skär zucchinin i kvartar, stek den lite men behåll lite tuggmotstånd. Lägg på ett fat.
Finhacka lök och stek tills den mjuknar. 
Rör ner övriga ingredienser och koka upp. 
Låt småputtra nån minut innan du tillsätter köttet. Låt koka ytterligare ett tag.
Tillsätt zucchinin strax innan servering så att den inte blir för mjuk o tråkig.


Oj så gott det här var, men det blev lite starkt fast inte för starkt. Jag använde 2 msk, men om man vill ha den något mildare så dra ner på srirachasåsen. Smaka av eftersom.

Jag tycker det ser trevligare ut med grova strimlor istället för stora skivor i grytor. Men eftersom det är enklare/går fortare att steka skivor än strimlor så steker jag oftast i skivor och klipper sen till bra storlek. Tips!

Det är den här starka såsen jag använder för att få styrka i såsen.
Lite röd paprika hade nog både varit gott och vackert i grytan.
Goda tillbehör!

Större delen av denna söndag har vi tillbringat i en sporthall då Ida har haft basketmatcher. Det blev en tidig morgon, alldeles för tidigt enligt mig som älskar att ta det lugnt på morgonen, se Nyhetsmorgon o dricka en massa te och lagom till lunch är jag redo att göra nå. Men tjejerna spelade bra i dag och kämpade på bra så det var tre roliga matcher vi fick se. Det tråkiga är all dötid mellan matcherna, men i en av pauserna hann vi ut på en härlig isvägspromenad. Ett bra sätt att fördriva tiden.

2 kommentarer:

  1. Vad är det du serverar till är det grovriven stekt potatis?

    SvaraRadera
  2. Det är stekt vitkål som jag har på min tallrik. Serverade även potatishalvor till de som hellre ville ha potatis.

    SvaraRadera