fredag 24 mars 2017

Heta räkor

Nu tänkte jag ge er ett riktigt helg-recept. Gott och enkelt med lite festkänsla. Dessa heta räkor passar både på ett buffébord eller som förrätt, servera som de är eller med något gott tillbehör. Jag stekte zucchiniskivor lite lätt och la sedan de heta räkorna uppepå. Jag använde zucchini eftersom vi försöker undvika bröd, men självklart fungerar det lika bra med en smörstekt god brödskiva i botten.


Heta räkor

olivolja
1 tsk finhackad röd chili
1 tsk finhackad ingefära
1 vitlöksklyfta
500 g räkor med skal
chiliflakes
flingsalt

Skala räkorna.
Fräs chili, ingefära och pressad vitlök i mycket olivolja.
Slå av plattan och tillsätt räkorna.
Rör om, se till att alla räkor får olja på sig.
Smaka av med chiliflakes och flingsalt.
Låt stå och dra åt sig av alla smaker (marinera) i några minuter.

Tanken med att steka chili, ingefära och vitlök i oljan är att oljan ska ta smak av allt det goda. Jag lät räkorna vila/marinera i stekpannan medan jag dukade och förberedde zucchinin som jag använde istället för bröd i botten.

Det här kan jag verkligen rekommendera för det blev supergott. Det tog tid innan jag visste vad jag ville göra av räkorna, så därför blev jag extra glad att det blev så himla bra.

Gott på zucchini
De räkor som jag inte serverade på zucchini la jag i en skål och serverade på sidan om.

Nu lämnar jag hemmet för en kväll på stan med några andra mammor, det blir drinkar och tapas för oss. Nu börjar det bli ett tag sedan jag åt tapas, hoppas de har några nyheter. Tapas de Papá är nog den restaurang jag går oftast på när jag väl går ut o äter. En riktig topp-restaurang med god mat o trevlig personal i mysiga lokaler. Vad mer kan man begära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar