onsdag 1 mars 2017

Västerbottensskagen på rödbetor

I dag känns det bättre än i går, tack o lov. Nu känner jag mig mindre stressad och ser fram emot en kväll hemma utan måsten. Nästan så att jag skulle vilja fira med nå gott o mysigt till o med, men det är bara en dröm. Här blev det grillkorv till middag innan Ida skulle iväg på dans och jag får fira med en kopp extra gott te istället.

Men till helgen kanske vi passar på att äta nå gott och vill man bjuda på snittar men vill skippa brödet så är kokta rödbetsskivor supergott tillbehör till olika röror, t.ex. skagen.



Västerbottensskagen på rödbetor

(färdig)kokta rödbetor
500 g räkor med skal
1,5 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs
0,5 kruka dill
0,25 citron, pressad
0,5 röd lök, finhackad
75 g Västerbottensost, riven
cayennepeppar

Skala räkorna, grovhacka dem något.
Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med cayennepeppar.

Skiva rödbetorna och lägg dem på ett fat.
Klicka skagenröra på rödbetsskivorna.
Servera som snittar till fördrinken, på buffébordet eller som förrätt

Så himla gott! Jag använder färdigkokta rödbetor för det är så himla smidigt, skagenröra däremot gör jag nästan alltid själv och som oftast använder jag favoritreceptet med västerbottensost. Vill man göra det ännu enklare för sig så använder man färdig skagenröra också.

Servera med lite sallad som en god förrätt.
Servera överbliven skagenröra och räkor i skålar bredvid för extra lyx.
Servera snittarna på ett buffébord t.ex.

I morgon är det en spännande dag! För det första så ska Ida på soja-provokation på sjukhuset, hoppas, hoppas, hoppas att det går bra och att hon klarar soja utan problem. Största orosmomentet inför i morgon är nog om vi tar oss ut med bilen. Snön har vräkt ner hela da'n så jag misstänker att plogen kommer i natt och ger oss en hemsk plogkarm så att jag inte tar mig ut med bilen. Men jag har en reservplan - ta bussen, så det gäller att stiga upp i tid så vi hinner med bussen om det behövs.

En annan spännande sak som händer i morgon och som jag missar eftersom jag är på sjukhuset med Ida det är att systemet/gränssnittet som jag har jobbat med det senaste halvåret driftsätts/lanseras för kommunens alla medarbetare. Håller tummarna där också att det går bra och att mottagandet blir positivt. För säkerhets skull tar jag med mig jobb-datorn till sjukhuset för att kunna rycka in och hjälpa till om det krisar. Men jag tror och hoppas att det inte behövs.

2 kommentarer:

  1. Så smart och gott att ha skagenröran på rödbetor, gott med västerbottensost i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västerbottensosten gör det där lilla extra till en redan god skagenröra och en perfekt krydda till mycket. Rödbetor är både gott och vackert, och nu när det finns färdigkokta är det ju så enkelt att använda också.

      Radera