tisdag 21 mars 2017

Blåbärskaka mandelfri o lchf

I helgen var jag, som vanligt, sugen på nå sött o gott och passade då på att baka en lchf-blåbärskaka kryddad med favoritkryddan kardemumma och kanel. Perfekta kryddor till blåbär.


Blåbärskaka mandelfri o lchf

4 ägg
1,5 dl stevia-florsocker (75 gram)
125 gr smör
0,5 dl vispgrädde
1 dl kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 msk kardemumma
3 dl (frysta)blåbär

Smörj en pajform.
Smält smöret.
Vispa ägg och florsocker luftigt och vitt.
Vispa ner smält smör och grädde i äggsmeten.
Blanda kokosmjöl, bakpulver, kanel, kardemumma och blåbär och rör ner med det övriga.
Blanda ordentligt, häll i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 25 minuter.

God kaka med bra smak o konsistens och alldeles underbar med en klick grädde. Kokosmjöl är verkligen perfekt att använda till lchf-bakverk för det ger sån god smak.

Nästa gång ska jag prova att lägga blåbär och kryddor uppe på kakan istället. Tror att det kan ge en liten annan karaktär och smak till kakan.

Smarrigt helgfika!
Blåbärskaka o grädde. Mums!

Ofta använder man mandelmjöl när man lchf-bakar men jag undviker det eftersom Ida kanske är allergisk mot mandel och vill då inte ha det i huset. Om drygt en månad vet vi mer exakt hur allergisk hon är för då ska hon provoceras mot just mandel. Så då får ni hålla tummarna att det går bra och att jag kan börja baka med mandelmjöl, mandelmassa osv.

Själv är jag allergisk mot rå mandel och kan inte ens ha en flisa i t.ex. glögg men det är inga problem för mig att äta tillagad mandel t.ex. mandelmassa, bondkakor mm. Så min allergi är en korsallergi eftersom jag är pollenallergiker och korsallergier ger inte lika kraftiga reaktioner och är därmed inte lika farliga. Jag hoppas o tror att Idas allergi också är en mildare variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar