tisdag 14 mars 2017

Kyckling Alfredo

I söndags åt vi en supergod kycklingrätt med parmesanost i såsen. Det var så god sås så jag ville nästan slicka tallriken. Pasta Alfredo är en känd rätt som jag faktiskt aldrig har smakat och eftersom vi inte äter traditionell pasta just nu så kallar jag den för Kyckling Alfredo istället för Pasta Alfredo.


Kyckling Alfredo

1 kg kycklingfilé 

Alfredo-sås

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl vispgrädde 
150 g naturell färskost 
1 tsk italiensk salladskrydda 
salt, svartpeppar 
3 dl riven parmesan 
1 dl hackad bladpersika 

Alfredo-tillbehör

1-2 paket bacon, knaperstekt
200 g champinjoner, stekta i bitar 
broccoli, kokt
pasta, vanlig eller vitkål
sallad

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar, stek, salta och peppra. 
Låt sedan kycklingen vila på ett fat.
Finhacka lök och vitlök och fräs i smör en stund. 
Vispa ner grädde, färskost, salladskryddan, salt o peppar. 
Låt såsen sjuda en stund för att tjockna. 
Rör ner den rivna parmesanosten och persiljan.
Låt osten smälta ned, men inte koka. 
Smaka av med lite mer salt och peppar.
Rör ner kycklingen i såsen och servera med alla eller några av de goda tillbehören.

Slurp, vad gott det här var och tillbehören var klockrena och jag skulle inte välja bort en enda (förutom den vanliga pastan då så klart). 

Inspiration till denna supergoda rätt hittade jag hos Åse på 56kilo.se, den bästa inspirationskällan till lågkolhydratkost.

Ser nästan ut som en bearnaisesås, men smaken var inte det minsta lika då de har helt olika kryddning.

Även i dag är jag hemma o vabbar med Ida och ska försöka ta tillvara dessa bonustimmar hemma så mycket som möjligt. Tvätta, städa, svara på mejl, förbereda blogg-inlägg och planera kommande middagar tänkte jag pyssla med i dag. Ida har fortfarande ont kring revbenen men det går bra att ligga o titta på tv eller läsa, så hon är riktigt "lättskött" och jag kan göra annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar