måndag 9 januari 2017

Västerbottensomelett

Västerbottenspaj är en klassiker till skaldjur. Men eftersom vi undviker mjöl så skippade jag pajskalet och fick då en supergod omelett med smak av Västerbottensost. Eller om man så vill en västerbottenspaj utan paj 😁


Västerbottensomelett 

5 ägg
3 dl grädde
1 dl crème fraîche
175 g västerbottenost
lite salt o peppar

Vispa ihop ägg, grädde och crème fraîche.
Smörj en pajform och lägg sedan osten i botten på formen.
Häll äggblandningen över osten.
Grädda i 200 grader, ca 25 min, lite beroende på formens storlek.

Oj vilken god middag vi åt i lördags! Grönsaker och räkor är en perfekt kombo till denna omelett. Me like! Om man vill ha omeletten på en buffé t.ex. så kan man garnera med räkor och créme fraiche så blir den finare att servera.

Jag har aldrig varit så jätteförtjust i själva pajskalet när jag äter paj så det är ingen uppoffring att skippa pajen eftersom jag ändå får äta det goda där inne. Ren bonus!

Lägg riven ost i en smord pajform
Häll på äggblandningen
Ställ in i ugnen
Ät o njut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar