lördag 28 januari 2017

Caesardressing till godaste salladen

I veckan när jag var hemma o vabbade med en förkyld Ida och jag visste att Olivia skulle komma hem på lunch så lyxade jag till det med vår favoritsallad - Caesarsallad med hemgjord caesardressing. Alltså det är så gott!

Nu har jag stekt upp 1 kg kycklingfilé som jag har fryst in styckvis så att vi enkelt kan ta upp en filé när vi vill göra sallad nästa gång. Som ni vet så älskar jag att förbereda saker för att underlätta vardagen.


Caesardressing

1 kallt ägg
2 tsk dijonsenap
3 sardellfiléer (eller ansjovis)
1 klyfta vitlök
1 msk färskpressad citronjuice
1 krm salt
1 krm svartpeppar
2 dl kall rapsolja
1 dl riven parmesanost
ev. ca 0,5 dl vatten, mjölk eller grädde

Lägg alla ingredienser utom oljan och osten i en hög behållare. 
Mixa med en stavmixer i botten och vicka på den tills allt gått ihop. 
Tillsätt oljan försiktigt medan du fortsätter mixa.
Lägg ner den rivna osten och kör några varv igen med stavmixern. 
Späd eventuellt med lite vatten, mjölk eller grädde för att få dressingen lösare.


Caesarsallad - godaste salladen

Romansallad, strimlad tvärsöver
grillade eller stekta kycklingfiléer, i skivor
stekt bacon, i bitar
parmesan, skivad/riven 
körsbärstomater, halverade
rödlök, skivad
caesardressing

Lägg salladen på ett fat.
Lägg övriga ingredienser ovanpå.
Ringla caesardressing överst.


Jag ställde fram alla ingredienser i skålar så att man själv fick blanda ihop sin egna sallad av allt gott. Vilken är er favoritsallad?

Vad gör ni denna lördag?
Jag är ensam hemma o njuter av tystnaden o lugnet och har faktiskt bakat lite. Det hör ju inte till vanligheterna nu för tiden då vi undviker mjöl och socker. Men nu blev jag så sugen att prova en ny kak-variant med havregryn, kokos och noblesse. Recept kommer, ska bara provsmaka först så att jag vet om det är värt att dela med sig av.

I kväll blir det myskväll med vin, ost och kex hos grannarna och jag hade förberett fröknäcke att ta med. Men det var så himla gott så nu är det bara några få bitar kvar i burken och inget att ta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar