tisdag 3 januari 2017

After Eight-glass - äggfri

Usch vilket väder vi har nu! Det är bara minus 10, men eftersom det blåser och snöar så är det betydligt kallare. Inget drömväder precis. Vi gick hem från mina föräldrar för ett tag sedan och det blåste riktigt kallt, så det var extra skönt att komma in och ta en kopp te. Nu ska det visst bli ännu kallare, ner mot minus 30, i två dagar innan det blir varmare igen och till helgen ska det bli nollgradigt enligt prognosen.

*****************

Till nyårsafton fixade jag en glass-efterrätt med After Eight. Och jag fortsätter tjata om den goda och perfekta kombinationen mellan choklad och mint.


After Eight-glass

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk
15 After Eight-plattor
Garnering
After Eight-plattor

Vispa grädden ganska fast. 
Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda ordentligt.
Skär After Eight-plattorna i mindre bitar och blanda ner i gräddblandningen.
Häll glassmeten i t.ex. en glasslåda på 2 liter.
Stick ev. ner halverade After Eight-plattor som garnering.
Sätt på locket och ställ den i frysen i ett par timmar tills den är genomfryst.
Ta fram glassen en stund före servering. 
Servera glassen i strutar eller på tallrik.

Det här var ett superenkelt sätt att göra glass på och det blev en kanongod smak och inte det minsta isigt trots att jag inte använde glassmaskin och så underbart med hemgjord glass som är äggfri. Nu vill jag prova andra smaksättningar också.

Om ni inte vet skillnaden mellan kondenserad och karamelliserad mjölk tycker jag att ni ska läsa det här inlägget.

Rör ner kondenserad mjölk i den vispade grädden.
Skär After Eight i småbitar.
Frys ner i en glasslåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar