tisdag 10 januari 2017

Citron- och dilltorsk i ugn

Vilken är er favoritfisk? Jag älskar lax och det är den fisk vi äter oftast. Ibland, men väldigt sällan, varierar vi oss och då är det oftast torsk vi äter. Inte lika gott, enligt mig, men ibland får vi till fullträffar även med torsk. Som den här citron- och dilltorsken!


Citron- och dilltorsk i ugn

600 g torskfilé
salt och peppar
2 dl crème fraiche
1 fiskbuljongtärning
1 dl mjölk/grädde
1 citron
0,5 dl fryst dill

Tina torsken om den är fryst och låt den rinna av ordentligt.
Lägg torskfiléerna i en ugnssäker form. Salta och peppra.
Koka upp crème fraîche med buljongtärning och mjölk eller grädde i en kastrull.
Skölj och riv skalet av citronen och rör ner i såsen tillsammans med dillen.
Smaka av med citronsaft, salt och peppar.
Häll såsen över fisken och tillaga mitt i ugnen, 225 grader i ca 20 minuter.

Den här torskrätten var riktigt, riktigt god och så enkel att göra. Ni som har följt mig ett tag vet ju att jag älskar att tillaga mat i ugnen. Om ni äter enligt lchf då använder ni grädde istället för mjölk i såsen. Jag åt broccoli till fisken och det var kanongott, men jag kokade även några potatisar till Ida för torsk och potatis är en perfekt kombo.


Det har varit mycket gnäll från min sida den senaste tiden om hur trött jag har varit. För jag har verkligen varit trött, sjukt trött. Men vet ni vad?! I dag känner jag mig pigg och full med energi, trots att jag inte har sovit så mycket i natt. Vilken härlig känsla det är. Hoppas jag får ha kvar den länge länge. Nu håller vi tummarna att jag inte jinxar genom att skriva det här 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar