måndag 2 januari 2017

Röd pestokyckling

Första arbetsdagen 2017 är avklarad och det gick riktigt bra trots alldeles för få sömntimmar i natt. Lite seg var jag i perioder men överlag gick det riktigt bra. Kanske tack vare alla koppar te jag drack. Men efter middagen var jag tvungen slumra i tjugo minuter på soffan och det var såå skönt.

På torsdagens italienska tjejkväll med Prosecco bjöd jag på en enkel, men god, kycklingrätt som jag förberedde på förmiddagen för att sen göra klar när gästerna kom. Me like!


Röd pestokyckling

1 kg kycklingfilé
soltorkade tomater
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
drygt 0,5 dl röd pesto
Garnering
ruccola
svarta oliver
mozzarella, i bitar
körsbärstomater, halverade
Grönsaker
purjolök, i strimlor
röd paprika, i bitar
broccoli, i mindre buketter

Dela kycklingfiléerna i 2-3 bitar. 
Bryn dem så att de får färg. Salta och peppra lite. Lägg över i en ugnsform.
Skär tomaterna i mindre bitar. Strö över kycklingen.
Blanda ihop crème fraiche, grädde och pesto. Häll det i formen.
Ställ in i 200 grader i 20-30 minuter.
Grönsaker
Stek grönsakerna i olivolja och krydda med örtsalt
Garnering
Strö rikligt med ruccola på kycklingen när den tas ut ur ugnen.
Strö sedan på det övriga av garneringen
Servera pestokycklingen o garneringen till grönsakerna och ev. lite pasta.

Istället för att tillsätta grönsakerna direkt i kycklinggratängen så serverar jag dem på sidan om för att på så sätt behålla mer krispighet.

Jag tycker även att det är roligt och vackert att garnera kycklingrätten med sallad, tomat, oliver och mozzarella istället för att servera salladen på sidan om. Men det kan man ju göra som man vill med, kycklingen blir god även utan garnering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar