måndag 16 januari 2017

Halinas gryta

Jag hade ingen inspiration och kom inte på en enda god maträtt som jag ville bjuda på i fredags. Men sen rätt som det var så hittade jag denna gamla goding som vi åt jätteofta tidigare och jag kände på en gång "Den vill jag äta!". Och den var lika god som jag kom ihåg den.


Halinas gryta

1 kg skinkstek, fläskytterfilé eller liknande
1 purjolök
1 stor röd paprika 
300 g Philadelphiaost
5 dl grädde
1,5 buljongtärning eller 2 msk fond
1 dl crème fraiche
2 tsk paprikapulver
salt
svartpeppar
lite curry

Strimla och bryn purjolöken, lägg i en ugnsform.
Skiva och stek köttet, salta och peppra. Lägg på purjolöken i ugnsformen.
Hacka paprikan och strö över.
Värm grädden och låt osten smälta med.
Tillsätt buljongtärning, crème fraiche och kryddor.
Koka upp.
Slå såsen över köttet.
Sätt in i ugnen 175° ca 25 min.

Det blir riktigt god smak på den här grytan som tillagas i ugnen. Jag serverade den till broccoli, pasta och sallad men tidigare åt vi ofta klyftpotatis till den och det är också supergott.

Perfekt rätt att bjuda gäster på för man kan förbereda allt dagen innan och sen bara tillaga i ugnen strax innan man ska äta. Kan inte bli mer perfekt för stressade dagar, eller när man har middagsgäster strax efter man kommer hem från jobbet.


Stekta fläskytterfiléskivor och paprika på en purjolöksbädd.

Och lite sås över 

Efter ca 25 minuter i ugnen har man en god gryta att bjuda på

Grytan passar jättebra till broccoli,
Tog en vilodag även igår, därför var det lite bloggtystnad. Så skönt med en riktig vilohelg då jag gick i pyjamas mest hela da'n och låg i soffan och såg Vinterstudion och hade lite Skam-maraton. En välbehövlig energipåfyllnadshelg, så nu är jag såå redo för denna arbetsvecka med en massa aktiviteter på kvällarna som jag måste skjutsa till o från eftersom Leif jobbar på annan ort.

För att vara extra redo och minimera stressen när man kommer hem hungrig från jobbet så har jag planerat veckans middagar. Få se om planeringen håller eller om vi, som vi oftast gör, planerar om längs vägen. Men det är ändå skönt att ha en plan att utgå från. Idag blir det pizzalåda till middag - om vi inte ändrar oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar