tisdag 18 juli 2017

Himmelsk jordgubbstårta

Med värsta höstkänslan sitter jag och planerar mitt kalas. Regnet vräker ner utanför fönstret och det är mörkt o kallt även inomhus så jag sitter inlindad i en filt och funderar om det är dags att tända lite ljus. Svårt att tro att min födelsedag är i morgon för jag brukar ju fylla år mitt i sommaren när det är som varmast.

Ida fick en solig och varm födelsedag, precis som det ska vara i juli och då bjöd vi bl.a. på denna omtalade tårta från Baka med Frida. Men som vanligt har jag gjort om den lite.


Himmelsk jordgubbstårta

Tårtbotten

4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk vatten, ljummet (1,2 dl)

Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med vattnet.
Häll i smord och bröad, ev med kokos, springform.
Grädda längst ner i 175° ca 40 min.
Låt svalna helt.
Dela i tre eller fyra bottnar, om du klarar att dela i 4 så ska du bara använda 3 bottnar. Detta är det bästa för att det inte ska bli för mycket tårtbotten till fyllningen.

Jordgubbsfyllning

5 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
500 g jordgubbar, i småbitar
extra jordgubbar till garnering

Vispa grädden hårt i en bunke.
Vispa upp philadelphia med florsocker och vaniljsocker.
Vänd ner philadelphiablandningen i grädden.
Tillsätt jordgubbarna som du hackat smått.
Rör om tills allt är jämnt blandat.

Tårta

Börja med att lägga den tjockaste botten på en tårtbricka eller ett tårtfat.
Bred ut ett tjockt lager, ca en tredjedel, med fyllning och lägg sedan på nästa botten.
Upprepa igen och lägg på den sista tårtbotten.
Bred ut den sista fyllningen och bred ut jämnt över hela tårtan även kanterna med en palett.
Dekorera med jordgubbar.

Det här är en god jordgubbstårta och philadelphiaosten syrlighet passar perfekt, men helt ärligt så tycker jag faktiskt att min vanliga jordgubbstårta är snäppet godare och framför allt mycket saftigare. Den här har en tendens att bli lite torr så nästa gång ska jag nog försöka droppa lite jordgubbssaft på tårtbottnarna.

Alltid när jag gör tårtor så lägger jag ihop dem dagen före de ska ätas men jag garnerar dem strax före servering.

Ida skär en bit av sin tårta
Tårta med god fyllning
Täck tårtan med samma goda fyllning
Och en massa jordgubbar överst!

Jordgubbsbitar redo för fyllningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar