lördag 1 juli 2017

Sega mjölkchokladsnitt med jordgubbssmak

Kaktipsen fortsätter!
Sega mjölkchokladsnitt verkar många baka just nu och det kan jag förstå för de är så enkla att göra och smakar så gott. Jag gjorde dock en liten sommartwist på dem när jag bakade nu inför våra sommarkalas.


Sega mjölkchokladsnitt med jordgubbssmak

175 g smör
0,5 dl strösocker
0,5 dl råsocker
2,5 msk sirap
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g mjölkchoklad (ev. med jordgubbssmak), grovt hackad

Vispa smör, strö- och råsocker och sirap fluffigt med elvisp.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke för sig och arbeta sedan in det i smörblandningen. På slutet brukar jag ta hjälp av händerna för att få till en smidig och bra deg.
När du fått ihop en smidig deg så arbetar du in chokladen.
Dela degen i tre och rulla till längder.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt och platta till dem lite med fingrarna.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 20-25 minuter, tills de fått en gyllene färg.
Låt svalna en aning innan du skär dem i snittar.

Mmmm så goda. Min lilla twist var att jag använde Marabous mjölkchoklad Jordgubb, sommarens specialutgåva, för att få lite sommarkänsla över kakan och man anar verkligen jordgubbssmaken där bland all choklad- och kolasmak. Har ni smakat den chokladen? Den är supergod och smakar mer jordgubb än jag hade vågat hoppats på.

Jag blandade två sockersorter, men självklart går det bra att bara använda strösocker så du behöver inte springa och köpa råsocker. Perfekt att fylla upp frysen med småkakor för att ha till kommande utflykter och besök.

Längder på väg in i ugnen.
Grovhacka chokladen.

Nu ska jag skynda mig ut i solen och njuta av det äntligen är sommarvarmt och sol igen. Man vet aldrig hur länge det håller i sig. Ha en bra lördag så länge så återkommer jag senare med lite bilder från mina senaste dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar