söndag 30 juli 2017

Helstekt citronkyckling i ugn

Helstekt kyckling tillagad i ugn är så himla smidigt då den klarar sig själv i ugnen och blir klar efter cirka en timme. Oftast tillagar jag två stycken när jag ändå håller på för då får vi över kycklingkött till någon annan dag som vi kan använda till sallader, grytor eller liknande. Så perfekt!

Oftast använder jag detta recept men kan byta ut lite kryddor, framför allt örtkryddorna, mellan de olika gångerna. Det viktiga är att inte snåla med kryddor för helstekt kyckling med skinn kräver mycket kryddor för att smaka något.


Helstekt citronkyckling i ugn

1 hel kyckling
kryddblandning
1,5 tsk salt
1,5 tsk paprikapulver
1,5 tsk torkad timjan
1 krm cayennepeppar
till kycklingen och formen 
färska kvistar av örtkryddor, jag valde citronmeliss och citrontimjan
0,5 citron
smält smör

Skölj kycklingen i kallt vatten och torka av den.
Blanda ihop kryddblandningen. 
Gnid in blandningen i skinnet på kycklingen och strö lite inuti. 
Pressa citron i botten på en ugnssäker form, tillsammans med lite smör. 
Lägg sedan citronhalvan i buken tillsammans med örtkvistar.
Lägg kycklingen i formen med bröstet upp. 
Droppa över smör och lägg folie över formen (eller lock om du har).
Ställ in längst ner i ugnen i 225 grader.
Sänk värmen till 200 grader efter 15 minuter.
Stek ytterligare ca 45 minuter.
Ta ev. bort folie/lock om du vill ha lite krispigare yta.
Pröva med sticka att köttet är färdigt, saften ska vara klar och ofärgad.


Ni har väl inte missat min lilla filmsnutt från i går som finns på Instagram? Vi såg Per Gessle som spelade och sjöng låtar från alla sina tre karriärer och självklart var det Gyllene Tider-låtarna jag sjöng/skrek och dansade mest till. Första gången jag såg Gyllene Tider var 1981 och sen har jag sett dem/Per Gessle en gång varje årtionde. Hoppas det blir minst en gång på 20-talet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar