måndag 3 juli 2017

Chokladsnittar med polkaströssel

Chokladsnittar med pärlsocker är en gammal klassisk kaka, här har jag dock struntat i pärlsockret och använt polkaströssel istället. Ni kommer väl ihåg att jag älskar kombinationen choklad och mint (polka) och den här kakan blev precis så god som jag hade hoppats. Dessutom tycker jag att den blev snygg med det vit-rosa strösslet.


Chokladsnittar med polkaströssel

150 smör
1,5 dl strösocker
3 msk ljus sirap
1.5 tsk vaniljsocker
3,75 dl vetemjöl
3 msk kakao
1.5 tsk bakpulver
Pensling och garnering
ägg
polkaströssel

Vispa smör, socker, sirap och vaniljsocker mjukt.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver och vispa snabbt ihop till en deg. Det sista brukar jag ta hjälp med händerna för att få ihop till en deg.
Rulla degen till tre längder och lägg på bakpappersklädd plåt.
Platta till längderna något.
Pensla med uppvispat ägg.
Strö över strössel.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 12 minuter.
Låt svalna en aning innan du skär dem i snittar.


Vilken tur att jag hade en bakdag för ett tag sedan så jag har några recept att ge er. Den här helgen har vi hunnit sååå mycket, fast inte så mycket matlagning och bakning. Gårdagen började vi med att åka till Piteå och se Isaks sista fotbollsmatch i PSG, sen skyndade vi oss hem för att förbereda Idas kompiskalas som vi spontanbokade dagen innan. Ursprungstanken var att kalaset skulle vara på tisdag men eftersom prognosen visade regn på tisdag men kanonväder på söndagkväll så bokade vi om. Och vilken tur för vi fick en kanonkväll med grillade hamburgare, mobil-skattjakt, bollspel, tårta och glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar