tisdag 4 juli 2017

Ajvarkyckling i ugn

Eftersom regnet öser ner blev det inte grillat till middag i dag, istället gjorde vi en kycklinggratäng med Ajvar Relish. Och det bästa av allt - vi stekte inte kycklingen först utan la den rå i ugnsformen och lät den bli klar i ugnen tillsammans med en god och smakrik sås. Enklaste sättet att tillaga kyckling!


Ajvarkyckling i ugn

1 kg kycklingfilé
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl crème fraiche
1,5 dl ajvar relish
2 msk tomatpuré
1-2 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar
Topping
2 tomater, skivade
riven ost
1-2 paket bacon, knaperstekt i bitar
0,5 gul paprika, småbitar
Salt och peppar

Börja med att steka bacon i ugn i ca 10 minuter i 225 grader. 
Dela sedan i mindre bitar.
Dela kycklingfileérna i mindre delar (ca 6 delar/filé) och lägg dem i en ugnsform. 
Blanda grädde, crème fraiche, ajvar relish, tomatpuré, vitlök, salt och peppar i en bunke och rör om. Smaka av. 
Häll såsen över kycklingen.
Tillaga i 225 grader i ca 25 minuter.
När kycklingen är nästan klar, lägger du på skivad tomat och riven ost.
Fortsätt tillaga i ca 15 minuter tills kycklingen är helt klar och osten har fått fin färg.
Toppa den färdiga gratängen med paprika- och baconbitar.

Kyckling går alltid hem här hemma och även i dag. Faktiskt lite gott att äta något annat en grillat för ovanlighetens skull, men nu får gärna solen komma tillbaka så vi kan/vill grilla igen.

Tillaga kycklingen i såsen ett tag först.
Lägg på skivade tomater och riven ost.
Efter ytterligare ett tag i ugnen är kycklingen klar och osten gyllenbrun. 
Toppa med knaperstekt bacon och paprikabitar.
Servera till valfritt tillbehör, jag valde sallad.

Det är tisdag och det är sommar (trots vädret) det innebär att jag kommer tillbringa resten av kvällen i tv-soffan, först är det Allsång på Skansen och sen är det Morden i Midsomer. Sommarkänsla deluxe, och det behövs!

Jag kanske t.o.m tar nå gott till teet för jag har ju faktiskt S.E.M.E.S.T.E.R nu, fast bara i en vecka för sen ska jag jobba i tre dagar innan jag börjar min riktiga semester. Men det ska bli såå skönt med dessa lediga dagar, då jag ska vila och kalasa.

2 kommentarer:

  1. Detta var verkligen lätt o smakade jättegott, så tack för detta recept som
    kommer att lagas flera ggr här!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade en favorit! Hoppas du hittar fler godsaker bland mina recept.

      Radera