söndag 23 juli 2017

Coleslaw med färsk vitkål

Coleslaw med färsk vitkål blir lite godare och lite bättre😀
Färsk vitkål är ju så himla gott så nu när den finns i affärerna passar jag på att äta allt möjligt med vitkål. I går när vi hade grillgäster passade jag på att göra en enkel coleslaw.


Coleslaw med färsk vitkål

färsk vitkål
2/3 turkisk yoghurt
1/3 majonäs
örtsalt
svartpeppar

Strimla vitkålen.
Blanda ner turkisk yoghurt, majonäs och kryddor. 
Rör om och låt stå svalt nån timme innan servering.

Coleslaw kan man göra på så himla många olika sätt. Igår använde jag turkisk yoghurt och därför tog jag lite mer majonäs, om jag använder crème fraîche eller gräddfil minskar jag ner på majonäsen. Se det här som ett grundrecept för sen kan man kan även tillsätta t.ex. morot, äpple, ananas eller lök och krydda med chili eller dijonsenap. Variera och smaka dig fram till din favorit.

**********************

Nu ska jag cykla in till stan för pizza och vin. Har jag tur blir det på en solig uteservering i annat fall blir det inne i den mysiga pizzabaren. Det blir bra hur som helst för nu är det inte vädret som står i fokus utan surr och lite catch-up som gäller eftersom det är över ett halvår sedan vi sågs senast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar