tisdag 25 juli 2017

Krossad örtpotatis

I lördags då vi hade grillmiddag med gäster gjorde jag krossad potatis i ugn som jag kryddade med färska örtkryddor och ost. Blev himla gott och en perfekt rätt att bjuda på eftersom den går att förbereda. Me like! 


Krossad örtpotatis

ca 1 kg potatis 
3 msk olivolja (jag valde olivolja med örter)
flingsalt
färska örtkryddor (jag valde citrontimjan och rosmarin)
riven stark ost

Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. 
Häll av vattnet och låt potatisen ånga av en stund. 
Lägg potatisarna i en ugnsfast form och tryck till dom lite lätt med hjälp av baksidan på en slev så de krossas en aning. 
Ringla över olja och flingsalt.
Strö över färska örter tillsammans med riven ost. 
Gratinera potatisen i ugnen i 225°C i cirka 25 minuter tills potatisen börjar bli krispig. 

Jag använde färskpotatis som jag bara skrubbade lite grann och lät resten av skalet sitta kvar. Funkade perfekt! Jag förberedde nån timme i förväg genom att göra allt klart fram till att potatisen skulle in i ugnen och gratineras. Som ni vet så älskar jag att förbereda saker.

**********************

I går var det lite tyst här på bloggen och vet ni varför. Jo, sommaren kom på besök och jag njöt av att det äntligen var riktigt varmt. Dagen tillbringade vi hos mina föräldrar där Ida badade och vi fikade och myste på deras altan med Luleås bästa utsikt - över vattnet. På kvällen bjöd vi över grannar på hamburgergrillmiddag för äntligen kunde man sitta ute länge på kvällen utan att frysa. Ida gick ner o badade ytterligare en gång dessutom. Det är sommar det, när man är sugen på kvällsdopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar