måndag 31 juli 2017

Cheesecakecrème med saltknäcking granola och bär

När jag tittar igenom vilka recept jag har på lager för att ge er så är det mest efterrätter. Hmmm undra hur det kan komma sig. Kan det bero på att jag är en "sockerråtta" och älskar efterrätter och sötsaker?! Att det är sommar och vi grillar gamla klassiker kan också spela in, för det blir inte så många nya maträtter provade i sommar.


Cheesecakecrème med saltknäcking granola och bär

Saltknäckig granola

2 msk smör
1 msk strösocker
2 dl granola eller müsli, gärna med frukt eller bär
0,5 tsk flingsalt

Cheesecakecrème

0,5 citron
200 g färskost (av philadelphiatyp)
0,5 dl vispgrädde 

Till garnering

bär, jag hade blåbär
citronmeliss

Saltknäckig granola
Värm smör och socker i en kastrull tills det är gyllenbrunt. 
Tillsätt granolan, rör om och häll ut på ett på en tallrik. 
Strö över saltet och låt svalna.

Cheesecakecrème
Riv det yttersta skalet av citronen.
Vispa färskost och vispgrädde luftigt med elvisp ca 2 minuter. 
Vänd ner citronskal. 

Varva granola, cheesecakecrème och bär i glas.
Garnera med citronmeliss.

Det här var en efterrätt i min smak där sött, salt och lite surt blandades. Men det var nog bara jag som tyckte att det var supergott, barnen åt lite men sen var de nöjda och bad om glass istället 😀

Efterrätt på väg ut till övriga familjen.
Granolan stekt i smör och lite socker och sen är även lite flingsalt tillsatt.
Vacker o god efterrätt.

Nu ska jag skynda mig ut i solen igen och sen ska vi packa med oss badkläder och åka till stranden för sol, bad och fika. Gäller att passa på för enligt prognosen har vi en hel del regn att vänta de närmaste dagarna. Sommaren 2017 kommer jag inte minnas som en favorit-sommar.

Till middag blir det räkor och bubbel. Gäller att det göra det bästa av situationen och vetskapen att det är sista semesterveckan som startar i dag 😀 

Ha en bra måndag så hörs vi senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar