onsdag 5 juli 2017

Kanellängder

Idag var det bullbakarväder och det var ju perfekt för då kunde jag baka bullar för ovanlighetens skull. Det känns som det var evigheter sedan jag bakade kanelbullar. För att snabba på bakandet gjorde jag längder av en del deg. Det går så snabbt och på kalas tycker jag om att ha längder så man kan ta en smal skiva och på så sätt orka smaka av alla sorter på fikabordet.


Kanellängder

Deg
50 g jäst
125 g smör, rumsvarmt
5 dl mjölk
0,75 dl socker
1 krm salt
1-2 tsk stött kardemumma
14-15 dl (ca 850 g) vetemjöl
Fyllning
100 g smör, rumsvarmt
2 msk malen kanel
1 dl strösocker
Garnering
ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken till fingervarmt, häll lite över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av mjölken, rumsvarmt smör, socker, salt, kardemumma och nästan allt vetemjöl, (spara lite till utbakningen om det behövs)
Arbeta degen smidig i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
Rör ihop fyllningen under tiden.
Ta upp degen på arbetsbänk och dela i två delar.
Kavla ut varje del till en avlång, ca 0,5 cm tjock kaka.
Bred på fyllningen.
Rulla ihop, dela i två längder.
Klipp med sax jämna blad och vik varannan flik/blad åt vänster och varannan åt höger.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Jäs under bakduk 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 225 grader i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter.
Låt kallna på galler under bakduk.

Jag har ätit alldeles för många bullar i dag, men nybakade kanelbullar är ju sååå gott. Det är inte mycket som är godare än det, eller hur?

Klipp jämna flikar i degrullen.
Vik varannan flik åt höger och varannan åt vänster som på den högra längden. 
Klippta och vikta bullängder redo att jäsa.
Nyuttagna från ugnen redo att ätas.

Nu har jag bakat bullar så det räcker ett tag så nu kan sommarvärmen och solen komma tillbaka, för det här höstvädret mitt i sommaren gör ingen glad. I dag började Luleå hamnfestival som ska pågå hela helgen och det är så mycket roligare och mysigare om det är kanonväder då. Och på fredag ska vi ha kalas för Ida hela dan och då vill vi kunna sitta ute för ett riktig sommarkalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar