söndag 9 december 2018

Lucka 9: Janssons frestelse - Lchf eller VV

Janssons frestelse har blivit en storfavorit på julbordet för mig. Vem kunde tro det för några år sedan?! 

I dagens lucka bjuder jag er på två varianter som jag har provat, dels en fettsnål med lättmjölk och matlagningsgrädde som trots avsaknad av vanlig grädde blev riktigt krämig och god. Sedan har jag också en supergod lchf-janssons med vitkål istället för potatis, som är så god så ingen saknar potatisen.


Vitkålsjanssons

0,25-0,5 vitkålshuvud
1 gul lök
0,75 dl vispgrädde
150 g färskost
1 burk Ansjovis á 125 g
salt, peppar
riven ost
sesamfrön

Strimla vitkålen och löken. 
Stek löken mjuk i smör och blanda sedan ner vitkålen. Låt fräsa i några minuter. 
Stäng av plattan och blanda ner grädde, färskost och ansjovisspad. 
Smaka av med salt och peppar. 
Häll upp hälften i en form och fördela hälften av ansjovisen över. Upprepa. 
Fördela lite riven ost ovanpå, strö sesamfrön överst.
Sätt in i ugnen i 200 grader ca 50-60 minuter. Täck formen efter ca 30 minuter.



Janssons frestelse VV-fettsnål

ca 10 potatisar 
1-2 gula lökar 
1 tsk flytande margarin
1 burk Ansjovis á 125 g
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl lättmjölk
2 msk ströbröd

Strimla löken och fräs den mjuk, utan att den tar färg, i margarin. 
Strimla potatisen i matberedaren. Dela ansjovisfiléerna.
Varva potatis, lök och ansjovis i en ugnsform. Börja och sluta med potatis. 
Blanda samman mjölk, grädde och ansjovisspad, häll det över potatisen. 
Strö över ströbröd och tillaga i ugn 200° ca 50 min.


*************

I dag blev det en skön sovmorgon och en god frukost som vi precis har plockat undan, men jag ska snart koka mig en till kopp te. Ingen helgmorgon utan minst två koppar te innan jag kickar igång dagen på riktigt.

Se'n ska jag börja planera och förbereda kvällens festmiddag. Som vanligt är det ugnen som är den stora flaskhalsen. Mycket som ska tillagas i olika temperatur och olika länge men man vill att allt ska bli klart samtidigt. Känner ni igen det?

Ha en härlig andra advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar