tisdag 4 december 2018

Lucka 4: Söt jullimpa

I dag fick vi äntligen vakna upp till ett vitt snötäcke, så skönt att slippa det kompakta mörkret. Tänk vad lite snö kan lysa upp. För att inte tala om vad snön gör för julkänslan. Hade jag haft lite mer tid hade jag tagit en promenad till jobbet i det vackra vinterlandskapet.

Till allt det salta på julbordet passar det perfekt med en söt limpa och jag brukar varje år göra den här goda limpan som sötas med sirap och apelsinmarmelad.


Söt jullimpa

100 g jäst
5 dl mjölk
2 dl mörk sirap
1 dl apelsinmarmelad
8 dl rågsikt
ca 8 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader.
Häll lite mjölk i bunken och rör tills jästen har löst sig.
Blanda ner resten av mjölken, sirap och marmelad.
Arbeta in rågsikten och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta in mer mjöl om det behövs.
Dela degen och forma tre limpor. 
Lägg dem på plåt med bakpapper och skär några snitt i varje limpa.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40-50 min.


Har ni något bröd som ni alltid har till jul men bara till jul? Den här limpan är en sån, för jag bakar den aldrig annars utan det är verkligen en jullimpa för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar