fredag 14 december 2018

Lucka 14: Glöggryta

Har ni provat använda glögg i maten? Glöggen med dess goda kryddning passar perfekt i t.ex. grytor. Ni kanske tycker att det låter konstigt? Men det är ju som rödvin men med en extra (god) touch.

Den här är glöggrytan brukar jag se till att äta minst en gång inför jul och se'n brukar det bli en gång efter jul också när vi vill bli av med all överbliven glögg.


Glöggryta

600 g grytbitar
0,5 + 1,5 dl vinglögg
2 rödlökar
ca 2 dl vatten
2 msk mörk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
0,5 – 1 tsk sambal oelek
3 morötter
2 dl grädde
ev. 1 msk maizena majsstärkelse
salt och peppar


Lägg köttet i en plastpåse. Häll i 0,5 dl vinglögg och låt marinera minst 1 timme.
Ta upp och torka av köttet. Bryn det i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta.
Skala och klyfta löken. Fräs löken och lägg över i grytan.
Rör i fond, 1,5 dl vinglögg, soja och sambal oelek. 
Tillsätt vatten så att köttet täcks.
Koka ca 45 min, lite beroende på vilket kött du använder.
Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg i dem i grytan. Koka ca 15 min.
Häll i grädden. Koka upp.
Rör ev. ut maizena i lite vatten och rör ner i grytan. Låt koka 3-5 min.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris eller potatis och sallad.


*******************

I dag biter det i kinderna, minus 21 grader. Det är lite för kallt för min smak, så det blir nog att hålla sig inomhus så mycket som möjligt. Helst hade jag velat stanna kvar i sängen. Men det funkar inte för det är både jobb och mammografi som står på dagens agenda, så det blir några svängar med bilen.

Jag känner inte mycket fredagskänsla i dag, men det ska bli otroligt skönt med helg och några lediga dagar för vår trötta familj. Så jag hoppas på långa sovmorgnar, lugna dagar och tidiga kvällar hela helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar