onsdag 19 december 2018

Lucka 19: 4 sorters sill

Sill är en annan favorit på julbordet och vi brukar ofta ha många olika sorter. Varje år brukar vi prova nån ny variant, men Annas inlagda sill den har vi alltid. Vi brukar ha några sill-varianter i klar lag och några krämiga. Och här bjuder jag er på två av varje. Har ni nån favoritsill ni kan tipsa om?

Annas inlagda sill

0,5 dl ättiksprit
0,25 dl vinättika
2,5 dl vatten
1,5-2 dl socker
Koka upp och låt svalna!

1 burk inläggningssill
Vitpeppar
Kryddpeppar
Lagerblad
Rödlök
Varvas i en burk!

Häll över den avsvalnade lagen.
Låt stå kallt i ca 1 dygn.


Citronsill

1 ½ dl vatten
1 ½ dl socker
2 citroner, saften och rivet skal

Blanda ingredienserna till lagen, förutom rivet skal, i en kastrull och koka upp.
Dra kastrullen av plattan och rör om tills sockret har smält.
Blanda i rivet citronskal.
Låt lagen kallna.

1 burk inläggningssill
3 msk dill, finhackad
1 röd lök, skivad
1 lagerblad, smulat
Varvas i en burk!

Häll över den avsvalnade lagen.
Låt stå kallt i ca 1 dygn.
Dekorera med färska citronskivor.


Västerbottenssill

420 g (1 burk) 5-minuterssill
1 dl majonnäs
1 dl matlagningsyoghurt
1.5 dl riven västerbottensost
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 msk dijonsenap
1 krm cayennepeppar
salt och nymalen peppar

Låt sillen rinna av noga i ett durkslag. 
Blanda samman övriga ingredienser och vänd till sist ner sillen. Smaka av med salt och nymalen peppar. 


Örtsill

2 dl plockade, blandade örter (t ex persilja, dill, dragon och basilika)
1,5 dl crème fraiche
0,5 krm svartpeppar
1 förpackning 5-minuters inläggningssill (à 420 g)

Finhacka örterna. Blanda med crème fraiche och peppar.
Skär sillen i sneda bitar (om de inte redan är skurna) och blanda i. Lägg i en burk med lock. 
Låt stå i kylskåpet 1 dygn före servering.


****************

Tanken var att jag skulle ha jobbat veckan ut innan jag går på julledighet men nu blev det lite ändrade planer så jag började faktiskt min julledighet redan idag. Fast ledighet kanske man inte ska kalla det för jag lär inte vara speciellt mycket ledig. Men jag kommer i alla fall inte att vara på jobbet förrän 3 januari. Det låter som att det är en evighet dit, men det är det ju inte.

Nu ska jag koka mig en kopp te och sätta mig i soffan och njuta av lite lugn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar