fredag 28 december 2018

Julfika med vänner

I går var jag ut o åt med två barndomskompisar, som så ofta när vi träffas så är det pasta som gäller. Så himla gott, största problemet är att man blir så himla mätt. Och vi som skulle orka fika också.

När vi hade ätit klart åkte vi till mig för efterrätt, men vi väntade ett tag med att duka fram fikat eftersom vi fortfarande var så mätta. Istället satt vi o surrade en lång stund först. När maten hade sjunkit undan en aning dukade jag fram chai-te, lussekatter, saffransbullar med vaniljmandelmassa, saffranssnitt, kanelkakor med hjortronkräm och saltlakritsfudge som vi mumsade på samtidigt som vi fortsatte surra 😀

Recepten på saffranssnitten och saltlakritsfudgen kommer.


I dag funderar jag på att göra någon god festmiddag och fira att hela familjen är samlad och ska äta middag tillsammans. Det känns som det var evigheter sedan som vi hade en lugn och skön ledig  vanlig kväll hela familjen. I och för sig lär inte hela familjen vara hemma hela kvällen eftersom det är hockey på hemmaplan. Men jag ska i alla fall vara hemma hela kvällen...

Jag har fått önskemål på kyckling så jag ska försöka hitta något nytt gott recept att prova. Efter all julmat så är jag sugen på en stor fräsch sallad också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar