söndag 22 mars 2009

Kyckling med två smaker

Vädret fortsätter att vara jättefint, men trots det så var jag inne större delen av dagen igår. Det var alldeles för länge sedan vi städade, så igår kände jag att jag inte kan vänta en enda dag till. Så jag storstädade och tvättade undan en del från tvättkorgen som är överfull, istället för att gå ut i det fina vädret. Men det är så skönt när huset är rent och fint. Idag däremot ska jag försöka ta mig ut när tvättmaskinen går. Det är inte många helger som vi inte äter kyckling, igår var det dags igen. Jag gjorde en enkel panering som jag smaksatte på två olika sätt.

Kyckling med två smaker
4 kycklingfiléer
2 msk tandoorikrydda + 3 msk vetemjöl
2 msk gul thaicurry + 3 msk vetemjöl
rapsolja till stekning

Mät upp kryddor och mjöl i två plastpåsar.
Strimla kycklingen och fördela det i påsarna.
Ruska om och tippa ut. Paneringen är klar.
Hetta upp en stekpanna och olja.
Stek eller fritera kycklingbitarna. Börja med de gula eftersom den röda tandoorikryddan färgar oljan.
Stek bara så att kycklingen får fin färg och yta. Efterstek sedan i 6-8 minuter i 200 graders ugn.

Till kycklingen åt vi ris, bulgur, broccoli, blandade salladssorter med körsbärstomater och fetaost och thaichilidressing. Vi hade inte så mycket kycklingfilé hemma så jag ugnsstekte några kycklingben också, så det åt Isak. Vi övriga åt kycklingbitar och tyckte att det var jättegott. Ida åt en stor portion trots att jag tyckte att kycklingen var lite småstark, men det verkade hon inte bry sig om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar