söndag 29 mars 2009

Hallonrutor med kardemummakrisp

Efter flera dagar/veckor med strålande sol snöar det idag. Känns konstigt, igår tog vi t.o.m. fram utemöblerna. Nu har jag bakat nå som alla som älskar kardemumma måste prova. Det var såå gott, men då är jag galen i kardemumma (och hallon).

Hallonrutor med kardemummakrisp
150 g smör
3/4 dl mjölk
3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Kardemummakrisp
2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk nystött kardemumma
75 g smör
Garnering
4 dl hallon
2 tsk potatismjöl

Blanda ihop alla ingredienserna till krispet till en smulig massa och ställ kallt att vila en stund.
Smält smöret och dra kastrullen från värmen. Tillsätt mjölken.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Sikta ner det torra ingredienserna och tillsätt smör- och mjölkblandningen. Rör smeten slät.
Häll smeten i en smord och bröad eller bakpappersklädd liten långpanna, ca 22 x 32 cm.
Blanda hallonen med potatismjölet.
Strö hallon och krispsmulor över kakan.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 30 - 35 min.
Skär upp kakan i rutor när den kallnat.

Första smakbiten tog jag ljummen tillsammans med vaniljsås. Det var jättegott. Andra biten tog jag rakt upp och ner när den var kall. Det var också jättegott.

2 kommentarer:

  1. Åh, det där är nåt för mig!

    SvaraRadera
  2. Den var verkligen god. Jag kommer göra den snart igen, ev provar jag då att göra den med blåbär, för blåbär och kardemumma är också jättegott ihop.

    SvaraRadera