söndag 8 mars 2009

Fillimpa

Nu är vi hemma igen efter vårt sportlovsfirande. Barnen har verkligen haft SPORTlov, de har åkt slalom nästan varje dag.

Till middag idag stekte vi kycklingfiléer som sedan kokade klart i lite thaichilisås, soja och vatten. Till det gjorde jag en god bulgursallad. Tidigare i dag bakade jag fillimpor som innehåller bikarbonat och bakpulver istället för jäst. Har varit sugen på dem ett tag men det är först nu jag har lyckats baka dem. Jag bakade dem i en liten långpanna och skar dem sedan till limpor. Vill man kan man använda avlånga sockerkaksformar istället.
Fillimpa
1 l filmjölk
3 dl sirap
2 msk brödkryddor
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 l Rågsikt

Blanda alla ingredienser, mjölet sist.
Smöra och mjöla en liten långpannan.
Lägg i degen/smeten, platta ut så gott det går.
Grädda i 100 grader 45 minuter. Höj till 150 grader och fortsätt grädda i 60 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för jättebra recept! Jag har bakat din fillimpa 4-5 gånger, den är ju supergod, men jag misstänker att den inte är så väldans nyttig..:P Jag undrar nu vad du tror om att höja fullkornsfaktorn lite genom att hälla i linfrön, solrosfrön m.m. (tacksam för fler förslag!)? Det är ju ett så himlans lättlagat bröd eftersom det inte kräver någon jästid eller är krångligt över huvud taget. Än en gång, tack för en supersida! Den ligger i min bokmärkeslista och ikväll blir det nog din heta kycklinggryta.
    Kram från Mimmi

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tycker om mina recept.

    Leila har bakat en nyttigare filmjölkslimpa, så det går nog bra att blanda i lite vad man vill i smeten. Här är en länk till Leilas limpa: http://recept.nu/1.18332/leila_lindholm/matbrod/mjol/filmjolkslimpa

    SvaraRadera