söndag 15 mars 2009

Amerikansk fläskfilé

Igår åt vi Amerikansk fläskfilé som jag hade blivit rekommenderad att göra med orden "Jag har överträffat mig själv ikväll! Alla är lyriskt, lyckligt mätta!" Det var en god smak men lite väl sött för min smak eftersom det var ganska mycket lönnsirap i såsen. Isak och Ida tyckte inte alls om det, Ida som äter det mesta spottade t.o.m. ut maten. Det händer inte ofta. Jag tycker om idén med att göra allt i samma form, men nästa gång har jag nog någon annan smaksättning eller minskar ner på lönnsirapen.
Amerikansk fläskfilé
potatis
fläskfilé
salt
peppar
2 dl grädde eller mjölk (jag använde mjölkfri matlagningsgrädde)
Sås
1 dl lönnsirap
2 tsk maizena
2 msk balsamvinäger
1 vitlöksklyfta
tabasco
.
Skiva potatisarna, inte jättetunt. Bre ut dem i en smord långpanna.
Salta, peppra och häll över grädde eller mjölk.
Baka i ugn, 200 grader ca 40-50 min beroende på potatisens tjocklek.
Helstek under tiden fläskfilén eller vilken filé som helst i en stekgryta så den blir nästan genomstekt. Man känner om man trycker på den att den blir stum. Salta och peppra.
Skär i cm-skivor, det gör inget om de är lite för rosa, de ska in i ugnen.
Ta ut potatisarna när de är mjuka. Bre ut filéskivorna över potatisen. Häll över stekskyn.
Sås
Koka ihop lönnsirap, maizena, pressad vitlöksklyfta, balsamvinäger och ev. lite tabasco tills det tjocknar.
Skeda såsen över köttskivorna och sätt in alltihop i ugnen ca 5 minuter. Ta lite längre om köttskivorna var rosa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar