torsdag 12 mars 2009

Hamburgerbröd

Idag gjorde jag hemmagjorda hamburgare och hamburgerbröd till middag. Bästa berömmet var från Olivia som sa att det var jättegott. Hon som vanligtvis inte tycker om köttfärs. Sallad, tomat, gurka och creme fraiche&thai-chilisås-dressing var de tillbehör vi hade.

Hamburgerbröd
0,5 pkt jäst
2 dl mjölk
1 msk olja
0,5 msk socker
0,5 tsk salt
5 dl vetemjöl
Sesamfrön
Smula ner jästen i en degbunke, ljumma mjölken til 37 grader. Häll på och rör ut jästen.
Tillsätt oljan, saltet och sockret.
Tillsätt mjölet och arbeta snabbt ihop degen.
Låt jäsa i bunken ca 30min till dubbel storlek.
Ta upp på bakbord och form till 6 st runda bollar, platta till dom till ca 2 cm höga rundlar, platta till något mer runt om kanterna.
Lägg på plåt med bakplåtspapper, pensla med mjölk & strö över sesamfrön.
Grädda på en gång ca 10 min 225 grader.
Låt svalna på galler och skär dom sedan mitt itu. Färdiga att ätas!

Köttfärsen till hamburgarna kryddade jag med chilisås, torkad basilika, riven lök, salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar