fredag 3 april 2020

Recept mars 2020

Bättre sent än aldrig! Det hann bli den 3 april innan jag lyckades sammanfatta mars månads recept. Men nu fick jag lite tid över till att sitta vid datorn. Jag slutade lite tidigare och sedan köpte vi mat från en lokal restaurang som nu behöver all vår hjälp och tack vare det fick jag en lång ledig kväll.

Nu när jag ska sammanställa recepten från mars är det svårt att inte reflektera över allt som hänt den här månaden. När mars började var det lite snack om Corona men det kändes mer som att det var något som hände i vissa andra länder. Medier skrev en del om det, men det var inte huvudfokus.

Tänk vad mycket som kan hända på en månad. Nu vet vi att de flesta (alla?) länder är drabbade och det har nog aldrig pratats så mycket om karantän, både egenvald och påtvingad, restriktioner, vård och symtom.

Recept mars 2020


Månaden började vi i Jämtland och där lagade jag Pestofilé som vi åt till tagliatelle och en caprese (tomater och mozzarella).


En av dagarna i Åre gjorde jag goda varma smörgåstårtor med grillad kyckling till lunch. Smarrigt och gott!


När vi kom hem från Jämtland var det dags att dra ner på kolhydrater igen. Jag och Ida lagade en supergod middag en kväll som vi knappt kunde sluta äta av - Broccoligratäng med stekt vitkål och paprika


Lax är så otrolig gott och jag skulle gärna äta det oftare, men det är nog bara jag i familjen som vill äta det mer än en gång i veckan. Vi gjorde det enkelt för oss och använde smaksatt färskost när vi gjorde Ugnslax med parmesanfärskost


Jag jobbade hemma en förmiddag och hade inte några rester jag kunde värma till lunch, så istället gjorde jag lchf-microbröd som jag sedan använde till en lunchmacka med ost o skinka.


Vi hade tjäderfiléer i frysen sedan höstjakten så en helgmiddag blev det en tjädergryta med kantareller som vi åt med goda tillbehör.


Min mamma bjöd på limerutor som vi njöt av i solen på vår gård en av många solig härliga lördagar som vi haft i mars.


Av kyckling- och risrester blev det en god ny middag som gjorde succé - Kyckling- och risgratäng


Sarah Bernhardt är bland det godaste jag vet och under mina två hemmaveckor hade jag små bitar av dessa godbitar i kylen som jag kunde njuta av till teet. Men nu är mina sockerfria Sarah Bernhardt-bitar  slut och jag måste snart baka dem igen för de är ju beroendeframkallande.


Sötstark kycklinggryta med ananas och thaichilisås bjöd jag på till en vardagsmiddag, övriga familjen åt ris till den medan jag valde broccoli. En gryta med både sötma och hetta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar