torsdag 9 april 2020

Nattjästa källarfranskor

Vill ni ha en god lyxfrukost tycker jag att ni ska nattjäsa en deg för att grädda på morgonen. För finns det något lyxigare och godare än nygräddat bröd?! Förra helgen (eller var det kanske 2 veckor sedan?) gjorde jag exakt det så vi fick nygräddade källarfranskor till frukost.

Om ni som jag är ledig några extra dagar nu under påsk tycker jag att ni också ska passa på att få nygräddat bröd till frukost.


Nattjästa källarfranskor 12 st

0,25 pkt jäst
5 dl kallt vatten
1-2 tsk salt
2 dl havregryn
6 dl vetemjöl

Kvällen dag 1
Smula jästen i en bunke. Rör ut den i hälften av vattnet. 
Häll sedan i resten av vattnet, salt, havregryn och mjöl.
Rör till en mycket lös deg.
Plasta in bunken och ställ den i kylskåp över natten. 
Nästa morgon har degen jäst ungefär till det dubbla.
Morgonen dag 2
Klicka ut degen i en smord muffinsplåt.
Grädda i 225 grader ca 20 minuter tills frallorna börjar få färg.


Jag blir så sugen att baka nu när det är så mycket snack om jäst som är slut överallt. Jag har dock hittat jäst nästan varje gång jag har varit på affären, så jag vet inte hur mycket jästbrist det är egentligen.

Tror faktiskt att jag ska nattjäsa ett grytbröd med linfrön i natt för att kunna njuta av nygräddat bröd och påskledigheten i morgon. Här hittar ni det receptet: https://mat-ro.blogspot.com/2017/12/nattjast-grytbrod-med-linfron.html

Nu ska vi se något avsnitt av nån serie sen lär det nog bli en tidig kväll. Har varit så trött den här veckan, men jag hoppas det fixar till sig nu när jag har en lång ledig helg framför mig. Undra om det är fullmånen som har spökat för mig igen?

Hoppas ni har en bra och frisk skärtorsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar