måndag 11 mars 2013

Vardagsfisk för fru Bråttom - Favorit i repris

Den här enkla och goda fisken har mamma gjort många gånger och receptet kommer från Hirams kokbok. Visst är det ett roligt namn - fru Bråttom? Och precis så känner man sig många gånger när man kommer hem från jobbet. Det här är en allt-i-ett-maträtt som man inte behöver förbereda eftersom man använder ett fryst fiskblock. Kan knappt bli bättre!
Vardagsfisk för fru Bråttom
1 pkt torsk (otinat fiskblock)
3 dl ris
smör eller margarin
vatten
salt och peppar

Bred slösaktigt mycket smör i botten på en ugnsform.
Lägg det hårda otinade fiskblocket i formen.
Häll ca 3 dl okokt ris runt omkring fisken.
Salta och peppra och häll på så mycket vatten (med lite citronsaft (1 tsk)i) att det står ca en eller två cm över riset.
Klicka lite mer smör ovanpå fisk, ris och vatten.
Sätt in i ugnen 200°-225° i 45 min.
Servera med smält smör och hårdkokt hackat ägg eller en citronsås.


Fisken göms nästan under riset när det sväller

Den här fisken blir så god trots sin enkelhet. Pga barnens äggallergi har vi nog aldrig ätit ägg till den (som vi alltid gjorde när jag bodde hemma), men i dag smälte jag lite smör och skar ner hårdkokt ägg som jag serverade till fisken och riset och då blev det ännu lite godare. Isak som nästan alltid protesterar när vi äter lax åt med god aptit och sa att han tycker bättre om torsk än lax. Så nu ska jag googla torsk-recept! Har ni något bra recept med torsk så får ni gärna dela med er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar