måndag 4 mars 2013

Lövbiff med enkel sås på reduktion

Vill man snabbt göra en sås kan man ta hjälp av Bong Touch of Taste nya såsreduktioner som finns i 4 smaker - Rödvin/Marsala, Peppar, Whisky och kantarell.


Reduktion är resultatet av att koka ner grönsaker, kryddor och vätska såsom buljong, vin, whisky och vinäger till en essens av koncentrerade smaker. Ju längre en reduktion kokar desto mer samkrik blir den. Om man inte har den tiden kan man använda denna färdiga reduktion som man kokar ihop tillsammans med grädde.


Igår provade vi att göra pepparsås till lövbiff. Det var väldigt enkelt att få en god smakrik sås, men den var lite för söt för min smak. Jag använde inte hela burken reduktion till 2 dl grädde, som det stod att man skulle, utan jag nöjde mig med ungefär hälften. Dessutom tillsatte jag nymald grön- och svartpeppar för jag vill att en pepparsås ska vara riktigt pepparstark.

Men det ska bli intressant att prova de andra smakerna också. Till kantarell-reduktionen tänkte jag tillsätta extra kantareller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar