tisdag 26 mars 2013

Krämig majssoppa med Västerbottensost

Snart är det påsk! Har ni påskbuffén klar? Det har inte jag så nu är det hög tid att börja planera men innan dess tänkte jag hinna städa och påskpynta. Jag är en bra bit på väg, men ikväll blev jag så otroligt trött efter maten så jag orkade inte ta tag i alla pappershögar som stod på dagens agenda. Istället satte jag mig vid datorn....ett tag. Nu ska jag bara se "Halv åtta hos mig" sen ska jag fortsätta med städandet.

Här kommer receptet på den goda krämiga soppan vi åt igår före våfflorna.
Krämig majssoppa med Västerbottensost
0,5 gul lök, finhackad
smör
1 msk vetemjöl
280 g majs
1 msk kycklingfond
3 dl vatten
1 dl vitt vin
1 dl grädde
50 g Västerbottensost, grovriven
salt o nymald svartpeppar

Till servering:
1 dl rostad majs
Hetta upp matolja ordentligt och tillsätt den väl avrunna majsen, rosta lätt så att majsen får lite färg

Stek lök i smör i ett par minuter utan att den tar färg.
Häll i majsen och blanda runt, låt värmas i ett par minuter.
Rör ner mjöl, tillsätt fond, vatten och vin.
Låt koka i 10 minuter.
Mixa blandningen.
Häll i grädden och låt koka upp.
Tillsätt osten och smaka av med salt och peppar.
Servera!


Det blev en väldigt krämig och god soppa mycket tack vare osten. Både osten och vinet gjorde att det var en ganska "vuxen" smak på soppan och passar nog perfekt till förrätt. Barnen åt av soppan men det blev ingen ny favorit. Den rostade majsen blev jättegod och kan nog passa att servera till andra soppor också eller som snacks till drinken.
Jag använde GoGreens ekologiska majs som är förpackade i återförslutningsbara pappersförpackningar. Känns skönt att slippa konservburkar som innehåller många ohälsosamma ämnen. Min nya majsfavorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar