torsdag 7 mars 2013

Enkel citronsås till lax - lchf

Är hemma en kort sväng innan jag ska i väg och äta pasta med jobbet och direkt därifrån ska jag på möte med Astma- och allergiföreningen för att forsätta planera föreningens familjeläger/slalom-resa. Vi försöker förtvivlat få ihop lite sponsring så att det inte behöver bli så dyrt för barnfamiljerna - Allergivänlig kost är inte billigt!

Till ugnsstekt lax tycker jag att det är gott med citronsås, i måndags gjorde jag en enkel variant med få ingredienser.
Enkel citronsås till lax - lchf
4 dl vispgrädde
1 fiskbuljongtärning
1 citron, skal och saft
ev. salt o peppar

Koka upp grädden med buljongtärningen.
Riv skalet och pressa saften från citronen.
Tillsätt och smaka av i omgångar till en god citronsmak.
Servera till lax och potatis.


En av de enklaste citronsåserna och en av de godaste. Jag vill ha en tydlig citronsmak och använder nog hela citronen, men smaka av så att den blir perfekt just för dig. Eventuellt kan det även behövas lite salt och peppar. Lax- och såsresterna åt jag i dag till lunch tillsammans med matkorn och det var såå gott så jag tror det blir morgondagens lunch också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar