lördag 16 mars 2013

Hockeybullar - favorit i repris

Efter en lång dag i ishallen blev det hämtpizza till middag och nu ligger vi utslagna i varsin soffa. Måste dock hålla mig vaken ett tag till för jag har lovat att hämta Olivia klockan tio. Jag hade mer än gärna gått och lagt mig NU, men lovat är lovat. Efter den här helgen känns det som att jag behöver lite ledigt :) Tyvärr ser kommande vecka inte ut att bli nå lugnare. Trots att jag är sååå trött på kvällarna (och gnäller lite grann) så är det ju bara roliga saker jag håller på med nu.

Det här är en av familjens, framför allt Leifs, favoritbulla, kanske beror det på namnet :) (För er som är nya kan jag berätta att jag har en hockeytokig man) Eftersom bullarna bara ska jäsa en gång så går det extra fort att baka och passar perfekt för hockeymammor.
Hockeybullar
Bulldeg
50 g jäst
2,5 dl mjölk
150 g smör
0,5 dl socker
2 ägg
0,5 tsk salt
9 dl mjöl

Fyllning
3 dl marsankräm (använder 3 dl mjölk och snabbmarsanpulver)
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
strösocker

Smält smöret, häll i mjölken och värm till ca 37°. Rör ut jästen med vätskan.
Tillsätt socker, ägg, salt och mjöl.
Blanda till en jämn och fin deg. Dela degen i två delar.
Ena degen kavlas eller plattas ut i en långpanna.
Bred ut marsankrämen på degen i långpannan.
Kavla ut resten av degen.
Blanda ihop smör och vaniljsocker. Bred detta på degen. Strö sedan på lite strösocker.
Rulla ihop degen och skär i ca 40 bitar. Lägg bitarna på degen och marsankrämen i långpannan.
Låt jäsa i 30 minuter. Pensla och strö över pärlsocker.
Gräddas i nedre delen av ugnen i 225° i 15 minuter.
Skär i bitar när den kallnat.


Jag använder inte ägg, istället tar jag lite mer mjölk. Tänk på att lägga bullarna ganska glest för de jäser ihop sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar