tisdag 1 februari 2011

Marinerad helstekt fläskytterfilé

Har ni ätit nån semla än? Det är ju faktiskt över en månad kvar till fettisdag som är ovanligt sent i år, men det annonseras om semlor och semmeltest var och varannan dag redan. Jag har inte provätit någon än i år, men snart tror jag inte att jag kan vänta längre. De hemgjorda är ju klart godast så jag måste kanske baka en omgång till helgen. Ifjol bakade jag både chokladsemlor och semmelrutor, men i år blir det nog traditionella.

I dag jobbade jag över lite och när jag kom hem hade övriga familjen redan ätit eftersom Isak skulle iväg på hockeyträning. Jag tog därför bara en tallrik fil och drömde mig tillbaka till söndagens middag med fläskytterfilé, potatisgratäng och sallad.
Marinerad helstekt fläskytterfilé
600-700 g fläskytterfilé
marinad:
0,5 dl rapsolja
0,5 dl balsamvinäger
0,5 dl soja
1-2 vitlöksklyftor
ev. sweet chili sause
ev. honung
salt och peppar

Blanda ihop marinaden i en plastpåse, lägg i filén. Marinera i minst 30 min. Gärna längre.
Bryn filén runt om i smör eller margarin i en stekpanna, krydda med salt och peppar.
Flytta sedan över den till en ugnssäker form och stick in en köttermometer i köttet.
Stek i 200° till 65°, tar ca 15 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt filén bli klar utanför i ca 10 min.

Kött blir så saftigt och gott när man helsteker det. Fläskytterfilé är en stor favorit hos hela familjen och alla äter med god aptit. Alla skålar och fat var länsade på mat idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar