lördag 26 februari 2011

Silviakaka

Ikväll är det dags för sista deltävlingen i Melodifestivalen och vi hoppas få höra flera bra låtar. Har ni någon favorit till slutsegern redan, eller? Barnen hoppas det blir Danny eller Eric Saade som får representera Sverige och jag har inte hittat nån riktig favorit i år.

I eftermiddags bakade jag en Silviakaka som jag bjöd mamma och pappa på när de var här för att inspektera bygget. Jag smakar nog en liten bit till när jag myser med barnen i soffan till Melodifestivalen ikväll.
Silviakaka
2 hela ägg
1 äggvita
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 dl vatten
Glasyr:
1 äggulor
100 g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl kokos

Vispa de hela äggen, äggvitan och strösockret pösigt med elvisp.
Blanda mjöl och bakpulver, sikta ner i äggsmeten. Rör i vattnet.
Häll i rund och smord springform.
Grädda 175 grader i 20-25 min på nedersta falsen.
Låt kallna
Glasyr:
Smält smöret, tillsätt socker och vaniljsocker. Rör tills sockret löst sig och smeten har svalnat något.
Rör sedan ner äggulan när smeten har svalnat något.
Bred glasyren på den kalla kakan, strö över kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar